Zdenda - ač hru ještě nehrál - zainvestoval a koupil si velkou francouzskou armádu. Větší nožství pěchoty, jízdu, děla. Bohužel na poslední chvíli mu do toho něco vlezlo, takže nemohl přijít.
Naštěstí s Moukou přišel jeho kamarád Petr. No a tak jsem měl protihráče. Dobré bylo, že Petr nic o této hře nikdy neslyšel. Byla tu skvělá šance vyzkoušet pravidla a hru na člověku nezaujatém.
deploy |
Armáda Petra:
1x dvouřadá jednotka pěchoty
1x třířadá jednotka pěchoty
1x desítka husarů
1x sedmička husarů
1x dělo - střední dostřel
moje armáda
2x dvouřadá jednotka pěchoty
1x trojřadá jednotka pěchoty
odehráno několik prvních kol |
1x dělo - krátký dostřel
První hra byla seznamovací. Nehrálo se na konkrétní počet kol. Spíš jsme testovali mechanismy pohybů, střelby a boje z blízka. Neřešili jsme morálku. Cílem mise bylo obsadit protilehlé kopce. tzn. já Petrův, on můj.
Zajímavé bylo sledovat už úvodní deploy, kdy hráči rozmisťují jednotky střídavě. Střídavě s nimi pohybují, střílí, atd. Už samotné rozmístění jednotek je tím poutavé a akční.
Důležitým prvkem celé hry jsou pohyby. Je to stěžejní prvek. Je důležité dokázat taktizovat a manévrovat s jednotkami tak, aby se dospělo do takových pozic, kdy random prvek střelby umožní větší šanci na přežití či na zabití. Jak se vyvarovat nebezpečným obchvatům jízdy, jak se dostat z dostřelu děl. Opět je důležité, že jednotky hráčů se střídají. Pro 40k hráče určitě nezvyklý prvek. Přinášï zajímavé a nečekané situace.
husaří útočí |
Děla zabíjejí pěchotu celkem spolehlivě. Opět - počet mrtvých na jeden výstřel z děla je nastaven pravděpodobně dobře. Dělo může zabít 4 až 6 vojáků. Přihlížející volali po "kartáčových střelách", po větším masakru. S tím nesouhlasím. Hra by se mohla zvrhnout v pouhopouhou přestřelku děl. I kolega protihráč zhodnotil děla jako střelecky vyvážená.
husaři... útočí |
Husaři řádili v řadách mého vojska. Dobře se vyhýbali střelbě z děl. O zbytky ruských jednotek se postarala francouzská pěchota. Hra byla u konce.
A nastal okamžik pravdy. Zeptal jsem se mírně roztřeseným hlasem Petra, co si o tom všem myslí. Zhodnotil to asi takto: "jednoduché, hratelné, zábavné, svižné. Po několika odehraných kolech jsem již plně schopen dohrát hru sám a dát si klidně další."
Potěší, což?
A tak přišli i kolegové, kteří dohráli 40K a začali nás vábit na Bang a Munchkiny a já byl velmi potěšen, že jsme se s Petrem vrhli do další hry. Upravili jsme dostřeli.
Děla z 30 cm a 20 cm na 50 cm a 30 cm. Pěchotní zbraně z 10 cm na 15 cm. Tahle změna měla velký vliv na celou hru. Myslím, že pozitivní.
Hra:
220 bodů
cíl mise: hrací plocha rozdělena na čtvrtinky (jak známe ze 40K), v jedné čtvrtince stodola. Ta byla cílem mise.
počet kol: omezený do okamžiku, kdy se jednotka dostane k cíli mise. Potom se odpočítává (asi)5 kol, po kterých se musí u cíle mise udržet a nepustit k němu nepřátelské jednotky. Pokud by se k cíli dostal i nepřítel, vítězí ten, kdo bude mít na konci hry v prostoru cíle větší množství jednotek. Prostor cíle je vyznačen plochou o poloměru 10 cm od cíle, tzn. 10 cm pásmo kolem budovy. Cíl mohou zabrat pouze pěší jednotky. Hra tedy může trvat relativně dlouho. Deset kol, během kterých se manévruje k cíli a pět kol, kdy se o samotný cíl jedná. (v této hře nám to fungovalo podobně, od šestého kola začalo zabíjení, od desátého se hrálo o stodolu), hra končila v 15/16 kole. Chtěl bych upozornit, že systém střídání jednotek protihráčů způsobuje to, že hra není nudná ani po deseti kolech pohybů. Naopak. Muselo se hodně přemýšlet. Třeba jak utvořit formace, abych se mohl účinně vyvarovat nájezdům husarů.
deploy: oba jsme deployovali ve čtvrtinkách, které sousedili hranami se čtvrtinkou obsahující cíl mise. Armáda začínala ze strany, která byla vzdálenější od stodoly, čelem k ní. Safra... :-D
zde je snad deploy pochopitelnější. stodola poblíž měřidla je cíl |
Petr si dal své levé křídlo a střed husary se zcela zřejmým plánem. Ten jsem se mu snažil zmařit.
"krémová pěchota" takto mohla efektivněji reagovat na husarskou hrozbu |
a husaři vyrazili... |
v této fázi jsem zachytil husary střelbou z děla |
v dálce za statkem je další jednotka husarů, jejich cílem jsou má děla a pěchota |
pohled na bojiště |
Došlo i ke střelbě, úřadovala jak děla tak i pěchota. Ke konci hry měl větší ztráty Petr, avšak byl ve výhodnější pozici ve vztahu k cíli. Nakonec se mi podařilo do prostoru kolem stodoly dostat dvě jednotky. Petr tam měl taky dvě. Moje třetí se ke statku již také přibližovala. Dobrá střelba pomohla Petrovi jednu moji jednotku zcela eliminovat a tak mi nezbývalo než hrát na remízu. Bohužel padlo poslední kolo a začalo se měřit. Moje první jednotka byla u stodoly, on tam měl dvě. Moje druhá jednotka... to o půl centimetru nezvládla a Petr vyhrál...
závěrečné šikování a boje u stodoly |
přijíždí poslední husar, sombréro má do čela |
tahle krémová jednotka to nedá, bude zmasakrována |
téměř finální stav. První "krémáci" budou zmasakrováni, šediváci to ke stodole stihnou, avšak třířadá šedivá masa to ke stodole nestihne |
Takže tolik asi o prvním ostrém hraní.
lukáš vzal svoje skotské válečníky celkem a zdařile namaloval prvního vojáka
OdpovědětVymazatfotku dám do příštího článku