Počet zobrazení stránky

čtvrtek 14. února 2013

Infinity... epitaf

Svého času mne velmi zaujala hra Infinity. Bylo to jako nějaký nádherný bonbónek. Perfektně zabalený v pestrobarevném papírku, voňavé cukrátko, které vábilo na míle daleko...

Ve vodách českého wargamingu dokonce proběhla masáž, které měla v důsledku zapříčinila to, že někteří hráči si pořídili za "malé" peníze nemalé množství miniatur do této hry.

Zdálo se, že Infinity pokvete pšenka a že se snad bude dařit šířit se mezi další a další hráče. Nesešel se ani jeden rok s druhým a situace je taková, že existují asi jen dvě (ostatním se omlouvám) centra hraní... Praha a Brno... hráčů poskrovnu... kde jsou ti rytíři?

S jedním z těch, který patřil k nové "nové krvi" tu mám připravený rozhovor, který přiblíží jepičí život hry, která není až tak špatná...

Dne 14. února 2013 21:38 Vojtěch Mareš <w40krybnik@gmail.com> napsal(a):
Ahoj, proč se to vlastně nepovedlo s Infinity?
20:58
Tomáš
Ahoj. Co konkrétně?
Ahoj, přemýšlím, že bych o tom napsal článek... prostě v jeden okamžik boom, spousta modelů a nyní... hraješ?
Tomáš
Infinity rozprodávám
jj, Co se stalo?
teď to myslím jako seriozně, jak bys to zhodnotil
proč?
Tomáš
boomu pomohl Jedi masivní propagaci z počátku, ale později to utlumilo. ale je fakt ze bez něj by tu Infinity nebylo asi vůbec.
21:02
a?
Tomáš
Některé mechanismy se mi na Infinity líbili a slibovali možnost profi hraní, což byl jeden z hlavních důvodu proc jsem začal nad Infinity uvažovat jako alternativu k W40K. Nicméně později se ukázalo, že některá pravidla jsou hroznej unbalance což byl nakonec i jeden z hlavních důvodů co mě odradil. Druhy důvod bylo male rozšíření teto hry v mém okoí.
21:05
nepovedlo se ti navnadit u vás další hráče?
21:06
Tomáš
nebylo moc koho, zkousel to jeden kamarad z w40k, ale jak to rict slusne, on vsechno hraje jak kuzelky :) a tady byl videt ten obrovsky unbalance pravidel pokud se potkal nekdo kdo postavil list co mel nejaky funkcni koncept a nekdo kdo si vybral apr hezklych modelu/zbrani/vlastnosti. Abych to jeste trochu vysvetlitl, ve w40k kdyz se sejde silny a slaby lsit porad to neni jednoznacna vyhra, porad je tu velky podil nahody (kostek) a predne se hraji ruzne mise a i kdyz slabsi hrac vi ze soupere nevystrili, muze to uhrat na objectivy apod. V infinity drive nebyly zadne mise, proste temer vzdy se hrala vybijena a podil nahody zde byl podstatne mensi, takze pravdepdoobnost vyhry silnejsi army byla mnohem vyssi. Co se tyka vnazeni dalsich hracu, tak nikdo dalsi tady se nechtel ucit nova, docela slozita pravidla... A ja nemel cas sam tu hru nejak aktivne propagovat, tim myslim nejaky demo akce nebo tak neco.
21:09
Takže myslíš, že fungoval efekt hezky zpracovaná hra s pěkným základním mechanismem utopená v další složitosti pravidel?
Tomáš
dalo by se to tak rici
21:10
Tomáš
ale asi je to slozitejsi ;)
ups?
21:12
Tomáš
Ta hra byla proste prezentovana jako kvalitni system pro turnajove hrani. Bohuzel jak prichazeli nova pravidla tak tu hru vic a vic unbalancovali a cim kvalitnejsi listy se potkavali tim rychleji hra koncila, casto pak v prvnim kole... 
21:14
Tomáš
Podle me kdyby vsechny modely mely rozmezi 1-5 pro ruzne staty tak to mohlo byt fajne. Nicmene veci jako TAGove s 9 sejvem, TO camo, navadene strely, spijoni (impresiocosi), jednotky a dalsi, vesmes pozdeji pridana pravidla to vic a vic kurwili. pokud se hrac pokusil v listu vymackat z nejake vlastnosti maximum, napriklad spion Fidaj podporovanej smoke granatama, pripadne s viral ccw byl strasny svinstvo pokud hrac vedel jak s nim ma hrat, pokud hrac zacinal a souper o nem nevedel a i kdyz vedel, bylo nemozne se deplojnout tak aby mu nenadelal mega skody v prvnim kole. podobne list postaveny na navadenych strelach, stacilo prijit na 8" k cili ale tak ze na nej nebylo potreba videt, tzn pres zed a podobne a cil prakticky zmizel, kdyz se tohle pres 10 orderu 3-4 zopakovalo s tim ze souper prakticky nemel ARO se branit, druhe kolo uz bylo pak vetsinou jen uklizeci. jedina obrana velkej hacker, no ale berte ho do listu jen proto co kdybyste potkali tohle raketove navadeny svinstvo :) nejosvedcenejsi obrana proti vsem podobnym rychlym listum bylo zakamuflovat co nejvic modelu a doufat ze se souper lekne nebo udela chybu, ale ktomu jeste pozdeji... za pul roku co jsem to aktivneji hral jsem postavil minimalne 4 naprosto ruzne listy ktery jsem pozdeji, ale musel prestat hrat pac to vetsinou byly ty first-turn-win a pokud nejsi na turnaji tak souperi te po case nemaji moc radi kdyz hrajes timto stylem.
21:17
Takže ani kvalitní a masivní podpora by pravděpodobně nezachránili vše. Mimochodem, proč myslíš, že ona tebou zmiňovaná propagace přestala?
Tomáš
Co vim tak jedi to nekomu prenechal/poveril a sam se zacal venovat necemu jinemu a hold neni tajemstvim ze pri te puvodni propagaci to Jedi dost masivne podporoval z vlastni penezenky (velky respekt), coz se mu pozdeji nejspis vratilo, ale ne kazdy si to muze dnes dovolit, kor kdyz se jedna o propagaci nejake nezname stolni hry
takže jsi přestal, protože jsi v prvním kole vyhrál... to asi žádná jiná hra nemá :-) Možná to španěláci ani nevědí, že to lze tak hrát :-)
21:21
2
1:22
Tomáš
ja myslim ze vedi, protoze tech listu co to umi je mraky ale naopak postavit kompetitivni list ktery by se proti vsem takovym svinstvum umel branit je docela nemozne a sam jsem venoval hodne ucili tomu neco takoveho vymyslet, a mozna se to i povedlo. Prakticky full camo a full ARO list kterej umel vyhrat v souperove prvnim kole ;) bohuzel problem toho lsitu byl v moemnte kdy jste meli se stejnym souperem hrat druhou hru, nebo proste jen zahlidnul drive co to hrajete, moment prekvapeni byl pryc a souper presne vedel co ho kde ceka.
21:25
Tomáš
Jinak Infinity docela zije v praze a trochu v Brne, oboje lokality kde je par hracu, zbytek je mrtvej... Dalsi nevyhoda te hry je ze prakticky nejde hrat s jednim protivnikem nekolik her po sobe, hodne veci je zalozenych na utajeni a to proste nejde tzn nahovno pokud jsou jen 2 hraci v jednom meste
:-)
Lituješ toho, žes do této hry tenkrát šel?
21:29
Tomáš
to ne, moc penez jsem v tom neutopil a jsem rad ze jsem objevil jiny herni mechanismus. Mozna kdyby tu byla komunita jako wh tak bych to mozna jeste hral, ta hra mela i par hezkych veci jako obrovsky strategicky prvek (mnohem vetsi na w40k), neco by se mozna dalo resit house rules, nebo nejakyma omezenima i kdyz nejsem fanda techto kroku, ale proste neni s kym hrat. Mozna si par modelu (nejaky posledni list) necham, co kdyby ;)
21:33
Dobře, díky moc.
No mám poslední otázku, můžu tenhle rozhovor hodit na blog?
Tomáš
jo ;)
Ok a úplně poslední otázka, :-D Sleduješ vývoj hry Napoleon :-D ha ha ha
Tomáš
bohužel krom obcasnyho kouknuti na fotky nesleduju. Ale pocitam s nim na grill hammer ;)
dobře, tu poslední otázku tam dávat nebudu :-D díky
Tomáš
;)



16 komentářů:

  1. výborně napsáno, je z tebe dobrej reportér ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Byt ne uplne se vsim co rika Gregg o Infinity souhlasim, tak povetsinou ma pravdu. I kdyz ono s tim rozsirenim to bylo vzdycky sporne. Jedi mel tendenci napsat do seznamu hracu kohokoliv kdo si u nej koupil model nebo o to projevil trochu vaznejsi zajem, takze to pak vypadalo na spousty hracu, ale realne treba v Brne je akorat skupinka kolem Huntera, kteri ale pokud vim to maji jenom jako bokovku k WarmaHordes, a pak jsme se pokouseli rozjet neco v pasovci, ale tam hrali realne ctyri lidi a to jeste pouze po velkem usilili. Vim ze Toshiro mel jeden cas tendenci zkouset napsat vsem hracum ze seznamu a vetsina z nich mu ani neodpovedela, natoz tak aby prisli nekam hrat.
    Pocitam ze tech cca 10-15 lidi v republice co tu hru porad jeste hraji ji nejaky cas udrzi, ale obavam se ze sance na nejake vyraznejsi rozsireni uz je nenavratne pryc.

    OdpovědětVymazat
  3. ..nesouhlasit jde s spousta věcma, ale to by asi bylo na déle :)
    Co se týče Infinity a jejího "skonu", tak každá hra je pouze tak úspěšná a hraná, jak je podporována komunitou/prodejcem/distribucí.
    Podívejte na změnu stavu v hraní a komunity v rámci FoW, nárůst her od Spartan games (díky prodeji a podpoře v OD).
    Nějaké buildy se v Infi ze začátku tváří jako neporazitelné, ale opak je často pravdou. V součastné době, kdy se primárně hraje kampaň a hra není už jen prostá vysekávačka, se balanc opět vrítil tam, kam patří - do hlavy hráče a trošku té kliky na kostce.
    Nelámal bych proto nad infi hůl, drazí a milý

    OdpovědětVymazat
  4. Co se týče unbalanced Listu tak ty jsou tak unbalanced jak nezkušný je protihráč. Dobrý hrač se unbalanced listu přizpusobí (ne vždy to výjde podle představ ale nevidím list na, který by nešlo reagovat). Stačí se zeptat na forech a tam vám rádi poradí. Nadruhou stranu je pravda že člověk musím mít nahráno jinak na "Beginer Unfriendy" listy bude dojíždět, ale to jen do té doby než se naučí na ně reagovat.

    Co se týče komunity - nikdo nemuže čekat, že hra se bude sama hrát bez toho aby pro to hráči něco udělali ... ale souhlasím v tom že rozjet infinity v novém městě pro jednotlivce je těžký oříšek ( nejlepší je domluvit se ze čtyřma kamarádama, každý koupit jeden starter a snažit se nabalit další. Určitě nelámat hůl. Prostě pokud se vám ta hra líbí tak pro ni musíte něco udělat.)

    Alri

    OdpovědětVymazat
  5. Infinity se hraje

    Praha, Liberec, Plzen, Brno, Ostrava a sem tam Jihlava, pokud vim.

    - Infinity se musi umet hrat
    - Proti vsem non-friendly listum je obrana a lze to zahrat aj s friendly listem, je to spis o skillu hrace
    - Hraje se na mise, takze sila protivnikovych vojaku neni to nejdulezitejsi. Existuje kampanova kniha, kde je dost skvelych misi a spousta dalsich misi je na Infinity forech
    - Skilly, ktere se tvari unbalanced na druhy pohled unbalanced nemusi byt.
    - Naucit se Infinity je pomerne jednoduche a skilly je take snadne se naucit. Avsak aplikovat vse tak, aby to vedlo k vitezstvi muze byt orisek, protoze v Infinity vse rychle umira.
    - Opancerovany "mega" stroj s pancirem 9 (bezny vojak ma 0 az 1, tezka pechota 4 a bezny stroj 6) a jeste deflektivnim stitem (papirove nejdrazsi a nejsilnejsi stroj) lze bez problemu ustrilet jednim hloupym kulometem. Bezny stav - cca 25 procent sance na zasah a 4 pokusy za kolo, kol ma clovek vetsinou k dispozici tak 10 nez si ho ten stroj vylozene poda, nutne sundat
    3 zivoty. Takze pohoda.
    - Kompetetivni listy se tvori na mise a tam proste vybijena nefunguje, clovek muze bejt vytunenej jak chce, ale pokud nesplni cil mise, tak ma smolika.
    - Na kazdou misi se bere jiny list, neco jako univerzalni kompetetivni list neexistuje. Neni pro to duvod a nejspise to ani nelze. Kazda hra vyzaduje individualni pristup. Hrac se pri hre nebrani proti "combu" listem, ale spise skillem, coz klade mnohem vyssi naroky na kvalitniho hrace.
    - ano muze byt rozhodnuto v prvnim kole, ale to neni chyba listu, ani chyba hry, ale chyba hrace. Kdyz to tam postavi jak kuzelky, tak se nesmi divit. Pomerne "realisticky" to simuluje pristup na bojisti.

    Jirka

    OdpovědětVymazat
  6. Trochu mě překvapuje, že autor píše článek o věci o které zřejmě zas tak mnoho neví a přitom veškerá fakta má pouze od JEDNOHO zdroje (hráče). Když už chtěl psát článek o Infinity, tak si mohl dát alespoň tu práci a poptat se přímo na fóru, alespoň v rámci objektivity.

    OdpovědětVymazat
  7. popravdě jsem doufal v to, že se povede pod článkem rozvést nějakou diskuzi. A to se myslím povedlo. Tenhle článek - to co v něm chybí, píšete vy sami. Je pravdou, že minimálně jedna věta, nebo výraz je zavádějící "jepičí život". Na druhou stranu se tak vzhledem k tomu jak velká propagace byla hře věnována zdá skutečně Infinity na vedlejší koleji. Díky některým komentářům nyní víme, že tomu tak není (snad).

    Článek taktéž neměl v úmyslu mapovat celkovou reálnou situaci na české wargamingové scéně. Primárně šlo o rozhovor s Tomášem, o tom, proč to s Infinity nevyšlo. Tomáš byl totiž - dle mého - zástupcem oné potenciální "nové krve" pro komunitu hry Infinity. Právě patří mezi ty, kteří do toho šli skutečně velice na vážno a přesto nehraje.

    Musím říct, že - opět dle mého názoru - je Tomáš jistou osobností a jeho názor mne zajímá.

    Celý článek je v podstatě pouze kopií rozhovoru tak jak proběhl, je to autentické, tak jak myšlenka přicházela za myšlenkou. V žádném případě se nejedná o sociologický průzkum mezi lidmi, kteří někdy v životě hodili 2x 20D při hře Infinity. Je to rozhovor a na mě to jako rozhovor působí.

    No a poslední věc... úvodník, který k rozhovoru je je pouze zápisem subjektivních názorů. Domnívám se, že hráčů rozhodně není tolik, jako hráčů W40K... nebo se snad pořádají Infinity turnaje pro 40 - 60 hráčů? Proto tedy "poskrovnu".

    A na závěr opakuji - ano - "jepičí život" je možná zavádějící (zejména pro hráče Infinity). Též jsem použil "ASI" a (ostatním se omlouvám).

    OdpovědětVymazat
  8. Podle rozhovoru se Tomas domniva, ze Infinity je nevybalancovana hra. Nebot hraje vybijenou a nehraje ji na mise, jak se spravne ma hrat.
    Timpadem to Tomas hraje spatne. Pokud Tomas tomu da jeste sanci a zahraje to, jak se to ma hrat, tak objevi uplne novou dimenzi hry.

    ---
    Otazka komunity, ze nema spoluhrace to je zas vec jina. To se holt musi snazit je to u nas pomerne novinka. Diky uvodni kampani byly vstupni investice do hry minimalni.

    Domnivam se, ze hra potreba silnejsi osobnost v kazdem regionu, kde se hraje, aby se hra rozsirila a celkove to chce trpelivost a vytrvalost. S tim, ze uplne super by byla dotace od vyrobce jako ma treba Malifaux, ktere odmenuje lidi, kteri se o to staraji.
    Na druhou stranu u nas v CR je vidno, ze ani odmena za praci (misto brigady), vychazelo to asi na 80-100 Kč/h za predvadecku Malifaux neni motivace k tomu hru vice podporovat. Co ja bych za to dal, kdybych byl mladsi a wargaming byl moje hobby.

    Kdyby si prodejce vzal nekoho na predvadeni "z ulice", tak by to melo vetsi efekt.

    Vsichmi vime, ze wargamingova komunita je pomerne uzce specializovana a konzervativni a vetsina hracu se z ruznych duvodu (napr. diky vysokym investicim penez a casu do predchozich her) zabyva pouze hrami od GW a mezi hrace je tezke dostat novou hru, nebot zavadet novoty je vzdycky tezke.

    Avsak aj bez dotace jsou tu lide, kteri hru podporuji ve svych regionech. Timto jim velice dekuji a verim, pokud budou vytrvali, tak se hraci najdou a budou vesele hrat.

    Dale se domnivam, ze je fajn cilit na nove, potencionalni hrace, kteri jeste wargaming nehraji. Vstupni investice do skirmish her je mnohem nizsi do platoon hernich systemu.

    Nehazejme flintu do zita.

    Spousta "nove" krve hraje v mestech, ktere jsem uvedl. To vse, je ta nova krev. Sem tam nekdo odpadne, to se proste stava, treba se nekdy vrati, az bude vhodny cas a konstelace hvezd.

    Jirka

    OdpovědětVymazat
  9. Jelikož nepatřím mezi vášnivé zastánce mainstreamové wargamingové hry (byť jsem ji aktivně 5 let hrál - mládenci z klubu mne "překřtili" na "nepřítel warhammeru") přeji - stejně tak jako když Jedi začal s masáží - ať se Infinity daří.

    Sám se starám a jednu hru. Momentálně mám asi 6 hráčů (+ daší 3 zájemci) a vím jak hodně těžké je přesvědčit další, aby začali hrát wargamingovou hru, která je... komplet v češtině a ke všemu hodně levná.

    OdpovědětVymazat
  10. K debatě :
    Achillovka Infi je taky terén. I když figurky něco stojí, terén pro plnohodnou hru stojí mnohem víc peněz/práce.
    A zcela chápu,že spousta věcí počítá s hustým terénem a že celý systém na stole, kde je terénu poskrovnu, vychází trošku lame, protože ti to nepřítel projede jedním panáčkem s kůlometem...

    OdpovědětVymazat
  11. Vojtěch: Tak podle toho víš, jak to dopadá, když někdo příjde s novou hrou ... získává nelichotivé přezdívky a dostává se na okraj stávající komunity.
    Ale na to úsilí to stojí a vytvoří se nová komunita.

    Jirka

    OdpovědětVymazat
  12. mám dost, kamarádů a přátel. V našem klubu to jede. Některý věci jsme si řekli. Ale začali jsme rozjíždět měsíčník s názvem Warapple Gaming Day (spíš weekend). Myslím, že na okraji nejsem. Mám kolem sebe lidi, kteří mi s hrou pomáhají... ale je to běh na hodně hodně dlouho...

    Moc se těším na Grillhammer Gaming CON. Doufám, že tam Infinity bude. Napoleon určitě :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Což mne tak napadá, že by bylo rozhodně dobrý, kdybys(te) nalinkovali do vašeho Infinity klubu článek o Grillhammeru 2013, aby vás tam přijelo co nejvíc!!!

    OdpovědětVymazat
  14. Milý Vojtěch, toto nie je žiaden článok, je to obyčajný copypaste pravdepodobne z FB chatu a zjavne ani jeden z vás nevie o čom hovorí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den. Přesně, je to copy paste z G+ chatu a tak je to i prezentované viz.: "...tu mám připravený rozhovor,...". Celou dobu si teto "příspěvek" nehraje na nic jiného. Jelikož skutečně nerozumím problematice hry Infinity, rozhodl jsem se zeptat člověka, který v době největší informační kampaně šel do hry Infinity s velice vážnými úmysly. Proto jsem se zeptal právě jeho. Co se stalo, proč to nevyšlo, když do toho šel a přesto nehraje. No a Tomáš to shrnul v několika odpovědích. Toť vše. Jak jsem psal v jednom komentu, tento "příspěvek" skutečně není elaborátem či sociologickou studií, která zkoumá vztahy hráč, hra Infinity, herní komunita, atp.

      Pakliže se cítíte přeci jen "pobouřen" tím co jste četl, je to jen dobře. Jak si všimnete z předchozích komentů, došlo k nastartování určité diskuze a některé věci se povedlo objasnit, nebo upřesnit. A to je dobrý výsledek, ne? Za to - při vší úctě Váš koment přinesl informaci, kterou všichni víme... a to, že se jedná o copy - paste.

      Věřte, že úmyslem nebylo údělat z Infinity hru, která je špatná. Šlo jen o to zeptat se - dle mého soudu v herní komunitě jisté hráčské osobnosti - na stav věcí tak jak to prožil on. Ale vlastně to všechno začíná i končí pozitivně. V úvodu k rozhovoru je napsáno "hra, která není až tak špatná", no a pod článkem je několik komentů, které přibližují bližší pohled na současný stav.

      Tedy, abych to shrnul. Máte právdu, je to copy paste. Máte pravdu - já hře Infinity nerozumím, nemáte pravdu - Tomáš určitě ví o čem mluví a to minimálně k období, kdy se Infinity intenzivně a aktivně účastnil.

      Vymazat
  15. Zajímavý počtení a obzvláště ta diskuze potom.
    Obzvláště v dnešní době, kdy je her čím dál více a hráčů minimálně pořád stejně.

    OdpovědětVymazat