Počet zobrazení stránky

sobota 21. dubna 2012

Ostrá hra č. 2!

Konečně pátek a já se celou dobu klepal, až budu moct zahrát Napoleona. Tentokrát jsem hrál s Pepou Mišákem, který již hru viděl, ale doposud nehrál. Já si tradičně vybral ruskou armádu. Pepa dostal Francouze.

Pepa Mišák
Ruská armáda:
2x 20 pěšáků
1x 30 pěšáků
1x 10 kyrysníků (těžká jízda)
1x dělo s krátkým dostřelem
1x dělo s dlouhým dostřelem

Francouzská armáda:
1x 20 pěšáků
1x 30 pěšáků
1x 9 husarů (lehká jízda)
1x 8 husarů (lehká jízda)

1x dělo s krátkým dostřelem
1x dělo s dlouhým dostřelem

Bodová hodnota jedné armády je přibližně 225 až 230 bodů. V této fázi hraní a testování nám stačí skládat armády na počet bodů, který jsme schopni postavit. Francouzi mají ještě další děla, takže by dosáhli nějakých 350 bodů. Rusové to zatím na víc než 230 nedají dohromady.

Teď k pravidlům. Zdendalini podrobně pročetl má pravidla a přispěl několika připomínkami, která já už nejsem schopen vnímat. Prostě v tom ležím již dlouho a některé věci mi unikají. Se Zdendou jsme se dohodli, že v celé hře budou magická číslo 4, 6, 8, 12 a 16. To jsou asi 4 nejpoužívanější čísla (pohyby, dostřely, atd.).

Body otáčení na destičkách oddílů jsou určeny pro otáčení jednotky po hrací ploše. V pravidlech je uvedeno, že vhodným použitím těchto bodů je možné získat i několik centimetrů pohybu navíc. Je důležité s tím při plánování počítat, že kupříkladu jízda namísto 16 cm ujede třeba 18 cm. Jelikož koně původně neměli omezené množství otáček, zatáček a jiných manévrů, Zdendalini pohotově usoudil, že powergameři by mohli zatáčení zneužít a neustálým posunováním a cukáním destičky podle otočných bodů se dostat do závratných vzdáleností oproti původní tabulce pohybů. Proto jsem upravil pravidlo otáčení jezdců. V současné podobě se jízdní oddíl může natočit 1x na začátku pohybu, 2x během pohybu a 1x na konci pohybu. To zajistí jízdě stále dost pohyblivosti a alespoň částečně eliminuje nebezpečí zneužití pravidel.

Pěchotě jsem ponechal pouze jediné otočení a to na začátku jejich pohybové fáze a myslím, že to tak stačí.

Moje jsou černé, občas mi to tragicky nepadalo...
Další věc, kterou jsem byl nucen na základě Zdendaliniho dotazů vyřešit je střelba do CC. Je to možné. Celá akce se však neřeší klasickým hodem na střelbu. Řeší se stejným mechanismem jako hod na CC, jen má jiný název označení (eliminační hod - prozatím). Abych to shrnul. V celé hře se zatím setkáme se třemi, resp. čtyřmi druhy hodů. Jsou to:

  1. hod na střelbu 
  2. hod eliminační střelby
  3. hod na dělostřelbu
  4. hod na útok na blízko

Střelba z děl přes terény dává jednotkám na které je stříleno krytí. Prozatím vysoký porost, stany, lehké kůlny, dřevěné ohrady a ploty 5+ přehoz na přežití. Pevné překážky (domy, atd.) 4+ přehoz na přežití.
Když dělo střílí na jednotku přes terén (plot, strom,), nebo jinou (i vlastní jednotku) určuje se hodem kam vlastně dělová "koule" dopadla (1, 2, 3 sem - 4. 5. 6 tam :-) ) Pokud dělo střílí z výšiny, kopce atd.  na níže položené cíle a nachází-li se překážka v linii střelby pod touto úrovní, je tato překážka ignorována a neuplatňuje se pravidlo o hodu na místo dopadu koule.

Ale to jsem se nechal trochu unést a píšu o věcech, o kterých zatím vlastně nikdo z vás neví. Snad vám to dá představu, že se snažím(e) vymyslet skutečná pravidla.

Zpět ke hře. Opět se hrálo na ploše 120 cm x 120 cm. Hráli jsme na cíl mise, který byl uprostřed stolu na kopci. Malý velitelský stan s dokumenty či důstojníky uvnitř.

Rozmístění jednotek proběhlo ve čtvrtinkách a la 40k, 16 cm od kraje (deploy zóna). Hodilo se na iniciativu a vítěz umísťoval svoji první jednotku, potom, druhý hráč svoji jednu, a takto jsme se střídali jeden po druhém než jsme vše rozložili. Už začátek hry je určitým způsobem akční. Od prvních chvil reagujeme jeden na druhého. Nečekáme hodiny na deploy jednoho hráče, abych posléze sami hodinu deployovali. Navíc při tomto střídání se již dá resp. musí taktizovat a přemýšlet. Kterou jednotku první, se kterou počkat. atd. 

Hrací plocha. Přidali jsme řeku, která pramení pod kopcem a most.

Můj deploy.
Pepův...
Situace na bojišti před prvním kolem.
Hra nemá pevný počet kol. Resp. existuje neomezený počet kol. ten je určen na pohyby, boje šárvátky. Jakékoliv bojové akce. Neomezeným přestává být v okamžiku, kdy se některá z jednotek dostane k cíli mise. V ten okamžik se začne odpočítávat 7(8) závěrečných kol. Na začátku každého kola se hází iniciativa. Ta určuje který hráč začíná první. Avšak nesmíme zapomenout, že se střídáme po jednotkách. On pohne, já pohnu... atd. Pak on vystřelí, já vystřelím... atd.

Od pátého kola u cíle a v pátém kole první ztráty
Tento systém pohybů a střelby nás nutil velmi přemýšlet a vyhodnocovat situaci. Snažit se odhadnou protivníka, nebo ho sám překvapit. Celé to manévrování a potom uvědomění si toho kdy, kým a kam vystřelit nám vlévalo adrenalin do žil. Musí se taktizovat...

Jen připomenu, že jedno kolo se skládá z těchto fází:
  1. iniciativa
  2. pohyb
  3. střelba
  4. boj z blízka
Naše hra nakonec trvala asi 11 kol. Co byla tragédie, že jsem iniciativu vyhrál jen 2x. A to se opravdu špatně bojuje :-)

Můj plán byl vyslat těžkou jízdu po mostě na jeho pravé křídlo, kde mu napadnu jízdou děla. Jako podpůrnou jednotku - spíš vábničku jsem přidal dvacítku vojáků. Druhá dvacítka a třicítka se pohnuly směrem ke kopci se stanem. Jedno dělo vyjelo spíš k mostu, druhé ke kopci, avšak zůstávala stále blízko sebe. 
moje

Situace u protivníka!
Pepa vyslal svoji jízdu na mé pravé křídlo. Tak aby se ni dostal na pěchotu. Bylo to jednodušší - žádná řeka, dost místa na manévrování. Když pak viděl jak se šinu se svojí jízdou a pěchotou k mostu, přece jen jedny husary přeposlal na opačnou stranu. Jeho pěchota vyrazila taktéž na kopec a děla se chystala bránit nedaleký statek.

Moji kyrysnící se dostali přes most a začali ohrožovat dělo. Měl jsem dvě možnosti. Boj z blízka, nebo střelba. Rozhodl jsem se pro střelbu. Jelikož Pepa ve vyhrál iniciativu, stihnul mi do nich ještě prásknout z děla. Naštěstí jsem měl díky statku krytí.

hurá na most a ke statku.
Situace u statku.
Osobně jsem si během celé hry nejednou zatopil tím, že jsem špatně rozvrhnul pořadí střelby. Která jednotka první, která druhá. Je potřeba stále počítat s tím, že jak jednou vystřelím já... střílí on...

A tak mi prásknul do koní a já mu to pak vrátil. Kyrysnící se ukázali ve skvělém světle.

Ačkoliv jsem to schytal, kyrysníci jeho dělo sejmuli.
U statku ještě chvilku probíhala šarvátka a střílení na mé kyrysníky. Pozornost všech se začala upírat ke kopci. Kde to začalo být hodně zajímavé.

Tady poteče krev...

No, pokračování příště!



1 komentář: