Dostíkův drobný report z OC Elmingard, část II. Rozbor Blood Angelů
Upozornění: Je to nudný brainstorming do kterého jsem se
chystal nějakou dobu..
Díky kladným ohlasům na můj report z OC jsem se
přecijen rozhodl napsat i drobný rozbor jednotek a to nejen těch které jsem
bral na OC. Jde o subjektivní pohled na věc, tak doufám že si alespoň někdo
z toho nějaký fragment pocitu odnese.
HQs:
Sanguinary Priest
Hrál jsem ho snad ve všech hrách s Death Company
v Land Raideru. Je to velký buffer pro CC-dedicated jednotky, jeho Blood
Chalice Aura přidává +1 k síle všem pěším blood angelům, což se nezdá jako
hodně, ale rozdíl to způsobuje velký. S5 totiž zapříčiňuje woundování skoro
všech pěších modelů na 3+. U pětičky DC s chainsowrdů dáte místo 7 woundů
o dva více (nárůst o 33%). Navíc je schopný jednou za kolo na 4+ oživit padlého
mariňáka z jednotky, díky čemuž zvyšuje „tuhost“ jednotky. Také může
automaticky vyléčit D3 woundů ze zraněného modelu (většinou charaktera), což je
jednoduše řečené non-sense (několikrát se mi podařilo vyléčit 3 woundy –
z chudáka s posledním woundem se stal frajer s plným počtem). Za
necelých sedmdesát bodů je to pro každého BA hráče must-have.
Chaplain
Blood Angelové bohužel nemají své speciální Reclusiarchy
(ještě nyní roním slzy nad vzpomínkami na ně), takže jsou nuceni používat
vanilla chaplainy. Já ho používám znovu s death company, kde mi umožňuje
re-rollovat všechny to-hit missy v close combatu. Zvyšuje damage output,
především u fist, ale nejsem si jistý jeho místem v mé armádě
v dalších turnajích. Myslím že by ho bez problémů zastoupil Captain, jelikož
on sám není bijec, kdy vyhodit dalších 75 bodů za ne až tak velký boost mi
nepřijde tolik efektivní. Dojem z něj je ale vylepšen díky Sanguinary
Priestovi, kombinace jejich boostů udělá velký rozdíl ve schopnosti Death
Company způsobovat nepříteli ztráty.
Captain
Jak jsem zmiňoval výše, Captain je ve velkém souboji
s Chaplainem o pozici v mé armádě. On sice neumožňuje přehoz všech
missů ale pouze jedniček, jenže i na střelbu. Zavžuji ho testovat
s jump-packem kdy bude schován za land raiderem, kterému tento buff určitě
přijde vhod. Ještě jsem ho v osmé edici nehrál, ale myslím že buď holého
nebo s Jump Packem a Thunder Hammerem mu dám prostor předvést co všechno
umí.
Librarian
Asi nejdražší HQ volba kromě speciálních charakterů. Hrál
jsem ho čtyřikrát, s kouzly +1 útok nějaké unitě nebo 4+ invul. Musím říci
že jsem byl poměrně zklamán, ale spíše si za to můžu sám, jelikož jsem zvládl
zakouzlit v průměru jedno z pěti kouzel.. -.- Snad se k jeho
nasazení ještě někdy odhodlám, zatím to však moc nadějně nevidím.
Troops:
Tactical Marines
„Páteř každé mariňácké armády“, bohužel pouze ve fluffu.
Tactical mariňáci nejsou dobrá jednotka, což lze dokázat i tím že snad všichni
upřednostňují scouty. Čemuž se nedivím, taktikály mají malý dostřel, nemohou se
infiltrovat, heavy weapony nejsou až tak úžasné (jeden lucky výstřel za 90 bodů
mi nepřijde bodově efektivní). Hrál jsem je a vážně mě neoslnili.
Scouti
Kompetitivní páteř každé armády. Ať už cheap sloty
s boltery, screen scouti s chainswordy před důležitou jednotkou nebo
snipeři se schopností cílit charaktery, scouti jsou skoro ve všech aspektech
lepší než taktikála. Navíc se mohou umístit do lepší pozice na stole díky
infiltraci, kdy je soupeř musí řešit, jelikož i jeden hloupý scout může nachargovat
důležitou jednotku a tím ji na kolo minimálně vyřadit střelbu. Poslední věc co
stojí za zmínku je to že je scout levnější o dva body než tactical mariňák,
přičemž jediný rozdíl v jejich statech je save. Což v této edici s
minus armourem znamená takřka nulový rozdíl ve schopnosti přežít. Případně si
můžeme připlatit 3 body za camo cloaky díky kterým scouti dostávají 2+ save
v coveru, což nám způsobí absolutní mitigaci rozdílů v savech. Ikdyž
myslím si že se ty cloaky nevyplatí, když budeme brát tři pětičky scoutů tak
uštříme 45 bodů, což je cena za kterou jsme schopni koupit další 4 scouty.
I tak jsem na OC bral
do troop slotů infantry squady, čistě kvůli tomu že garda má ty troopy obecně
lepší (40 bodů za deset modelů je lepší než 55 bodů za 5 modelů). A také kvůli
tomu že jsou IS postradatelné, ještě více nežli scouti.
Elites:
Death Company
Bread and butter každé blood angelí armády. Nyní toto
tvrzení platí ještě více, když drop pod stojí třikrát více bodů. Jeden model
stojí o 4 body více než obyč mariňák, ale má o dva útoky více, FnP a hlavně
možnost vybavit je jakýmkoliv vybavením co se CCW a pistolí týče. Hraji je už
od konce páté edice stále stejně, ale se změnou bodování power zbraní zvažuji
přezbrojení. Minimálně power swordy a mauly mají v death company navrch
před chainswordem. DC tím sice ztratí jeden útok, ale je schopný lépe a více
zraňovat nepřátelské modely (především ty větší, tužší). Také se vyrovnaly bodové
hodnoty Thunder Hammeru a Power Fisty, kdy je TH s fixovaným počtem
zranění lepší. Po dlouhé době zvažuji i to že bych je hrál na jumppacích, místo
Land Raideru bych totiž mohl mít druhou jednotku 15 DC, což mi v osmé
edici přijde naprosto klíčové (Boys before Toys je hlavní slogan osmé edice).
Ideální složení Death Company je nyní ve fázi testování a
matematiky, myslím si však že 15ka na jumppacích se 3 TH, 3 PSwordy a Maulami
bude naprosto optimální základ mé armády na Karak (tam bych jich chtěl brát 30,
potažmo ještě nějakou menší jednotku na objective gaming k tomu). Uvidíme
jak si DC povede v testovacích hrách, Tímto také vznáším dotaz zda-li by
si se mnou chtěl zatrénovat na Karak).
Furioso Dreadnought
Schytal lehký nerf(má horší statistiky než asi všichni
očekávali), ale myslím že stále stojí za zvážení. Minimálně kvůli možnosti
vyhodit ho ze Stormravenu a rovnou chargovat (pokud Stormraven hoveruje tak se
může dostat vážně velmi blízko). Navíc může vzít Frag cannon, který má v průměru
dmg output jako assault cannon (2D6 s6 ap-1 d1). Navíc stojí o 60 bodů více než
jeho předchůdci a sníženou schopnost přežít nějakou rozumnou dobu v bitvě.
I tak si myslím že se body dají rozhodně využít lépe.
Death Company Dreadnought
Tak trochu šílený dreadnought který konečně překonává Furiosa. Nemá
sice Frag Cannon, zato umí 6“ konsolidaci, má o útok navíc a hlavně má 6+ FnP. Znovu,
hrát půjdou jedině ve stormravenu, pěšky poumírají a drop pod je šíleně drahý.
Sanguinary Guard
Zlatí hoši mající statistiky terminátora, jen invul jim
schází. Můžou nahradit DC při stavbě armády, jenže jsou takřka třikrát dražší a
neudělají takovou paseku jako DC. U nich by mohla být skvělá synergie s librarianem
(4+ invul) aby byli tuzí. I tak nevidím důvod upřednostnit SG před DC. Jediné
využití pro ně mě napadá jako sebevražedná jednotka pro lucky charge na 9“ (plasmapistolemi
se zabijí a inferno pistolemi při jump assaultu nedostřelí).
Terminators
Blood Angelové žádné speciální terminátory ani vybavení pro
ně nemají, proto se o nich zmíním jen okrajově. Získali sice dva životy ale
strašlivě zdražili, jsou pomalejší a postrádají „šmrnc“. Pětička jich je málo,
tři pětičky zase moc (cca 500-700 bodů mi přijde na počet modelů a jejich
schopnost cokoliv udělat málo). Na to aby tam byli pouze na sání střelby jsou
strašně drazí a aby byli páteří armády jich není dostatek, terminátor armády
jsou odsouzeny k tomu dostat wipe ve třetím/čtvrtém kole od obyčejné
turnajové armády. Hrál bych je jedině ve friendly hrách/hrách s nějakým custom
scénářem (fluffy hra).
Sternguard/Vanguard Veterans
Sternguardi nyní sice stojí o bod míň, jenže je strašlivě
znehodnotilo zdražení drop podu a změna speciální munice, tudíž se zařadili do
kategorie never used. Zato vanguardi jsou schopní konkurovat death company co se
výzbroje a dmg outputu týče. Co mě ale odrazuje je jejich unit size, 5-10 mi
přijde málo, jednotce umřou dva tři modely a už není nebezpečná/snadno se dá
kitovat a bolí ji i hloupý overwatch (každá ztráta strašně bolí) – DC může mít
až 15 modelů, což znamená že ztráty je až tolik nebolí (4 mrtví z 15 neznehodnotí
tu jednotku jako 4 mrtví z 10). Dalším problémem je absence FnP a přetlak
v Elite slotech.
Legion of the Damned
Přízraky se 3+ invulem a možností objevit se kdekoliv na
stole. Na papíře vypadají zajímavě, bohužel, fungují pouze ve hrách na malé body.
Raději bych vzal sebevražedné assaulťáky, mohou mít více zbraní a stojí méně
bodů. Spadají do stejné kategorie jako Terminátoři, na friendly hry/hry do 1250
bodů ok, jinak bych do nich nešel.
Fast Attack
Assault Squad
Sebevražedné jednotky jsou zpět! Tedy ne, nejsou. A to z prostého
důvodu, nemohou si brát meltaguny (doufám že alespoň v BA codexu dostanou
výjimku). I tak, pětička se třemi plasmapistolemi stojí kousek nad sto bodů,
zvážil bych je jako jednotky na vyplnění povinných slotů. Bohužel scioni z imperiální
gardy umí více za méně bodů. Nejsem si jejich kvalitami jist. Použil bych je
úplně holé na distrakci případně lucky charge z deep striku.
Ostatní věci jsem z FA slotu vpodstatě nehrál, tudíž je
vynechám. Za zmínku stojí to že jsem na oc neviděl snad ani jednu motorku nebo
land speeder což za jejich kvality mluví samo.
Heavy Support
Land Raider Crusader
Dakka mobilní platforma s 16 místy uvnitř kterou
používám již od konce páté edice. V osmičce dostala vozidla sweet pravidla
(především skoro 10“ výstup). Tento Land Raider je schopen vyplodit 36 výstřelů
(více už zvládne jen stormraven) a má Frag Assault Launchery kterými v boji
zblízka dává d3 mortal woundů na 4+. Co se ukázalo je to že Land Raider není až
tak tuhý jak vypadá, ve třech z pěti her umřel v prvním kole, což mě
nepřesvědčilo o tom že je za necelých 300 bodů tolik potřebný (rozhodně se nedá
říci že by schytával hodně střelby, může za to random dmg na zbraních). Je to
hop nebo trop, je chopen bitvu vyhrát nebo prohrát před hrou (umístění na stůl)
nebo v prvním kole (zda-li ujede alespoň těch 10“). Chystám se vyzkoušet armádu
bez Land Raideru, uvidím jak moc mi jeho absence bude vadit.
Ostatní Land Raidery
Godhammer našel využití v několika Roboute listech, 6
výstřelů lascannonem s rerollem hitů je papírově hezké. Flamestorm Land
Raider jsem neviděl už hodně dlouho, takže nejsem schopen cokoliv říct. Jedině
to že pokud se hraje jeden Land Raider, umře pěkně rychle. A komu by se líbilo
dát 300 bodů za cihlu která nic neudělá.
Devastator Squad
Dakka tacticála. V osmé edici plné aur mohou vypadat
papírově skvěle, bohužel v praxi se na ně nepřítel takřka okamžitě zaměří.
A bohužel, platí o nich to samé u jako u tactical mariňáků, jsou drazí a nežijí
moc dlouho. Znovu, s Roboutem se hrát určitě dají, jinak to nevidím až tak
dobře.
Baal Predator
Konečně je k něčemu! Ideální anti infantry tank,
jelikož může brát Twin assault cannon a dva heavy boltery! 18 výstřelů za kolo
dokáže spoustu armád zabolet, navíc za cenu land raideru si můžete vzít dva!
Jedna z mála věcí která mi přijde vyloženě dobrá, jediné co je smutné je
to že toho moc nevydrží.. Ale zase nemůže mít všechno, ne? Rozhodně je zkusím
po dvou zahrát (mám je už několik let a ještě jsem je ani nevytáhl na barvící
stůl, natož na herní..
Flyer:
Storm Raven
O tom už se toho všude napsalo tolik že je až zbytečné ji
rozebírat, proto se ji pokusím rozebrat ze strany blood angelů. Má transportní
kapacitu 12+dreadnought, což je skvělé, jelikož dreadnoughti a osádka mají
jistý charge ve druhém kole. No jo, ale co do vrány narvat? Neváhal bych
sáhnout po Death Company Dreadnoughtovi a například holé assaulťáky (max nějaký
ten obligátní thunder hammer na seržantovi) bez jumppacků, aby se jich tam
vešlo 10, případně 2x6 pro nějaké ty naughty playe. Terminátoři mi na to už
přijdou drazí (když je jedna vrána i s posádkou za nějakých 700 bodů tak
je to super magnet na střelbu). Případně by mohl stačit i čistý dreadnought,
stejně tyto posádky mají za úkol spíše odclonit zájem od ostatních jednotek
nežli něco pořádně potrápit. Navíc se dvěmi šestičkami assault mariňáků máte
skvělý area denial, jste schopni tyto jednotk roztáhnout až na nějakých 20-25“,
což je třetina stolu (nedej bože když vezmete dvě vrány, to protivník němá kam
útect ani jak plnil všemožné karitčky). Sice mariňáci rychle umřou, ale alespoň
splní svůj účel clony..
Je těžké psát nějaké objektivní hodnocení jednotek, toto
jsou spíše postřehy a nápady na to jak vyzbrojit nějakou jednotku či poukázat
na nějakou ne tak očividnou synergii mezi jednotkami.
Pokud jste dočetli až sem tak máte můj obdiv a velké díky.
Jestli se znovu budu chvíli nudit tak budu možná pokračovat, tentokráte s imperiální
gardou, případně drobný paint/modelling tutoriál, stačí mi napsat a já se pokusím
něco sesmolit :D
Žádné komentáře:
Okomentovat