Počet zobrazení stránky

čtvrtek 8. června 2017

8. edice - pokusné hraní

Včera, 7. 6. 2017 proběhla ve sklepě velice zjednodušená zkouška 8. edice W40K, hlavně podle Core Rules.

Na hru jsme se snažili připravit, ale hrubě jsme to podcenili. Ano, máme v provozu Battlescribe se syrovými repositories pro 8. edici, ano máme leaknuté stránky z Indexu a ano máme Core Rules (dokonce i v češtině). Datasheety jsme moc neřešili, protože přece máme Battlescribe. Tady bylo jedno z těch velkých podcenění. Ty Datasheety jsou opravdu dobré. Vytiskl jsem pouze jeden - pro Razorback a když jsem potřeboval, jen jsem nahlédl. Za chvilku jsem si již některé ty novinky zapamatoval. Prostě Age of Sigmar. Warscrolly - dobrá věc.

Rád bych tam bodové hodnoty...
Pro zjednodušení jsme si zvolili Dawn of War deploy a hráli jsme na Kill Pointy. Hod na INI jsem vyhrál já. Začal Deploy. Je nyní, podobný/stejný jako v Dystopian Wars, lépe Age of Sigmar (nebo ve hře Napoleon). Já dám jednotku, Jakub dá jednotku, já dám jednotku, Jakub dá jednotku, atd... ten kdo umístí jako první svoji poslední jednotku vybírá, kdo bude hru začínat. Protihráč může D6 (jak řekl jeden člověk: "Na 6+ začínám já" ukrást první kolo, pochopitelně na šestku.)

Jakub ukončil deploy jako první a tak vybíral. Jelikož hrál Orky, rozhodně začínat chtěl a tak i začal. proběhlo pár přesunů.

Pohyb je staronový. Kdysi v pravěku měl každý model specifikován svůj pohyb. Nebylo a nyní už opět není to tak, že všichni troop chodí o 6", atp.. V osmičce mají různé model různou schopnost jak jít daleko. To je specifikováno v Datasheetech. V pohybové fázi se zároveň řeší i běh (Zdravím AoS, nepletu-li se.). Heavy zbraně po pohybu střílí s postihem +1. Takže ne na šestky. Tzn. SM hituje na 3+, ale jelikož se rakeťák pohnul bude to mít na 4+. Toto platí i pro vozidla. Razorback, co mi vezl linkovaný Assault Cannon, tak vlastně veze Heavy Weapon. Když se pohnul, střílel na 4+. Prostě hrůza!

Problém jsem měl s vystupováním z vozidla... v 8. edici můžete vystoupit z vozidla před pohybem vozidla, nikoliv po pohybu vozidla. Nějak jsem to nechtěl chápat.



Co se ještě dělo? Psychic phase je jednoduchá. Možná by někdo řekl "není tak komplexní". Nevím, zda hledat komplexnost v tom, že nejprve naházím nějaká kouzla, která třeba ani nechci, potom každé kolo magické větry a snažím se čarovat.V 8. edici je psychic phase hodně zjednodušená. Kouzla protivníka rušit můžete, ale v podstatě nemůžete. Přichází super ultra komplexní pravidlo s jednoduchou mechanikou. Mechanika říká hoď dvě kostky, porovnej to s hodnotou na vyvolání kouzla. Pokud A pak B, atd., atd. A teď přijda ta stavba über komplexu (zda si dělám legraci z breken, nebo z pravidel si rozhodněte každý sám). Pokud chcete negovat kouzla protivníkova psykera, musíte mít rovněž psykera. To myslím v 7. edici nebylo. Tam se komplexnost omezovala na: "OKej, klidně mi zruš kouzlo. Nemáš psykera? Nevadí, budeš házet menším počtem kostek. Tak sem s těma šestkama!!!". V 8. edici musíš mít psykera a pozor! Musí být do 24" od protivníkova psykera. Takže co? Budou se psykeři hrát víc, nebo míň. Stačí když váš psyker přehodí vyvolávajícího protivníkova psykera. Žádný milion šestek. Problém je v tom, že psyker se zdá být poměrně křehkou záležitostí. Pokud ti při čarování padnou dvě 1, nebo dvě 6, dostane psyker D3 Mortal Wounds (A:"tečka, proti které není žádný, ale vůbec žádný save. " B:"Ani Invul save?" A:"Žádný save!" B:"Ani Cover..."). A pokud při tom zařve bouchne jak nafouknutý žabák a mám pocit že může otečkovat jednotky do X? palců (Na druhou stranu, při poslední hře v 7. edici mi knihovník v podstatě každém kole naházel dvě 1, nebo dvě šestky, či co. A postupně se tak odrovnal. Když házíte 5D6, prostě to padne.).

Nějak moc "psyker" najednou. Sorry jako...

Proběhla pochopitelně i nějaká ta střelba a mám pocit, že mi zemřel jeden SM po zásahu jednotky raketama z Killakan. A i tady už to začalo být jiné. Spoléhal jsem na svůj "mariňáckej sejf"
3+. Jenže ty rakety mají AP -1. V 8. edici AP modifikuje Save. Rázem jsem tedy musel házet na Space Mariňákovi ne 3+, ale 4+ save a tak nějak... umřel. 4+ save na SM mi způsobil husí kůži, nevolnost a něco jako... vztek?  Co bylo příjemné a připomnělo mi to 5. edici - mrtvý model jsem mohl odebrat jakýkoliv, nehledě na směr střelby. Tzn. můj rakeťák stál hrdě na špici jednotky a zemřel jeden šmoula úplně vzadu.

Další zajímavá situace byla střelba na vozidlo. Přišlo mi strašně legrační, že jsem na svůj Razorback házel Save. 10 životů (Wounds), 7 Toughness, 3+ Save. A zase schytal jsem to nějakou zbraní, která měla... nevím, vymyslím si to AP -2 a Damage D3. Hodil, hitnul, woudnul (hi, hi, hi - vozidlo!) a já házel, ale nenaházel Save protože 3+ Save + postih za AP. rázem z toho byl 5+ Save. No jo, ale pak se tedy ještě řešila nová vlastnost zbraně a to je D (Damage). Jakub hodil D3 a Razorback schytal 2 tečky.

Střelba na vozidla probíhala ještě několikrát. Když ti to dobře dopadne a máš dva - tři lascannony, nějakou tu raketu, můžeš třeba Battlewagon sejmout za dvě až tři kola. Ale musí ti to ideálně padnout a protihráči ideálně nepadnout. Zda budou nyní vozidla trvanlivější? Nevím, chtělo by to odehrát víc her. Ale zdá se, že by toho mohla vydržet víc. Uvidíme. Můj Razorback dostal za celou hru celkem dost zásahů. Normálně se 3 HP by už na stole nebyl.

Charge Phase je nová fáze ve W40K, ale ti z nás, kteří prubli AoS nejsou nikterak překvapeni. Není to nic složitého. V této fázi se (ve zkratce řečeno) rozhodujete kterou jednotkou budete "vybíhat" do boje z blízka. Tzn. definujete kdo kam, házíte 2D6, zda doběhnete, probíhá overwatch strřelba.

Pokud se vše odhýbalo jak má a na bojišti již není jednotka se kterou chci chargovat, můžeme se přesunout k samotné Fight phase.

Do 9 SM se chystalo naběhnout 30 orků. Než se jim to povedlo, byli zredukováni různou střelbou asi na 22 hochů. Jim se pak již po několika kolech snažení povedlo provést charge. V overwatch palbě jsem možná ještě dva sejmul. Nicméně na konci charge fáze bylo 22 orků v mých 9 SM.

Ve Fight fázi začal boj a Ini je pryč. Orkové - jelikož fight začali předešlou chargí bouchají první. je to přibližně baj oko 3x 20? útoků. Tady to moc dobře nenapadalo. Naštěstí jsem přišel asi jen o 4 nebo 5 SM. Boj porůznu pokračoval. Posléze přispěchalo na pomoc SM 5 Scouts s CC výbavou a kapitán s Fistou. Tento konkrétní Fight trval asi dvě kola, tzn. bojovalo se 3x nebo 4x. Přežili asi dva SM, 5 Scouts a Captain. Orkové byli zmasakrováni.

Po Fightu, kdy SM a S a C vyhráli. Ovšem před novým, kdy to už nerozdýchají.
Scouts postupně odpadávají už na střelbu.
Poslední fázi je Morale phase (doufám, že se to tak jmenuje). Prostě Leadership. Ti z nás, že Jakube, kteří již vyzkoušeli AoS (zase?), nebudou překvapeni. LD funguje úplně jinak. Ve zkratce. Musíte si pamatovat vaše ztráty za celé kolo. V této závěrečné fázi si řekneme proč.

Hodíte D6 a k výsledku přičtete počet mrtvých. Dejme tomu - padla mi 5, a umřelo mi 5 SM v tomto kole. A nyní matematika. 5 + 5 = 10. Můj LD je 8. Výsledné číslo je vyšší než můj LD a to o 2. To znamená, že mi z boje strachy utečou 2 SM. Okamžitě, ihned, bez záchrany... i když... SM mají ATSKNF a tak si můžu onu D6 přehodit. Činím tak a padla mi 2. Nyní 2 + 5 = 7, můj LD je 8. Tak co? Zdrhnul mi někdo?

A to je vše.

Závěr

Líbilo se mi to? Ano i ne. vadilo mi, že nemáme lépe hru připravenou. Datasheets, pravidla. Vadilo mi, že nemáme kompletní pravidla. Ale v zásadě mi to přišlo zábavné a dost jsem se u toho nasmál. Těším se na další hru. Ale...

... budemem zmateni. Budemem zmateni, protože i když jen relativně krátkou dobu, přesto jsme 7. edici hráli dostatečně dlouho na to, aby nám pod kůží zalezlo nějaké to pravidlo, nebo mechanika (myšleno na členy klubu Warapple!).

Ze začátku to bude pakárna si vše zapamatovat. Ale v závěru to bude zábavné.

Reči o komplexnosti pravidel - tím bych se nezabýval. Protože po vyzkoušení různých herních systémů můžu říct, že jsou tu hry, která mají opravdu komplexní pravidla, ale herně jsou na pikaču. Stejně tak jsou tu hry, která mají pravidla stručnější, ale hrají se dobře. Taky jde o to neplést si "herní mechaniku" a "komplexnost pravidel". Já myslím, že nakonec - jak řekl kdosi na hofy - stejně moc na výběr nemáme.

Nemyslím si, že vždy platí úměra - méně komplexní pravidla = hra na hovno, u které se nemusí přemýšlet a taktizovat.

Brekot nad tím, že se změnily staty některých jednotek taky nemá smysl. Je to kolorit zejména W40K scény, takže OFF. Osobně to neřeším.

Že se to bude hrát jinak? Ano bude, ale ne zas tak úplně jinak.

Jo a na závěr moje obehraná píseň: Primaris. Postupně si uvědomuji. Že nemohu být tak negativní. Je možné, že až tyto pajdrláky spatřím na živo, budou se mi líbit. Je to takový proces. Zatím se mi nelíbí ani oni, ani lítací tank. Hlavně se mi nelíbí ten způsob, kterým je GW do hry protlačili. Z čeho mám radost je to, že i Guilliman se na "ně" kouká trochu skrz prsty... někde jsem to četl.

A poděkování Markanovi! Za příjemnou společnost při včerejším streamování.

1 komentář:

  1. Ork boyové mají vlastnost Green Tide, pokud jich je 20+ tak ke každé jednotce se přičítá jeden útok navíc ;-)

    OdpovědětVymazat